باشت

شهر باشت یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران است. این شهر در دامنه کوهستانی زاگرس قرار دارد و از نظر جغرافیایی در حاشیه شمالی دشت دبیران واقع شده است. باشت در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان قرار دارد و از شمال با شهر گچساران، از غرب با شهر بهمئی و از شرق با شهر پاتاوه همسایه است.

این شهر دارای آب و هوای کوهستانی است و در فصول بهار و تابستان دمای معتدلی دارد. زمستان‌ها در باشت سرد و برفی است و دما به مرز ۲۰- درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بارش برف در این شهر بسیار زیاد است و معمولاً از آذر ماه شروع شده و تا اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد. این شهر در دهها سال گذشته بارها تحت تأثیر برف و باران سنگین قرار گرفته که منجر به آبگرفتگی و سیلاب شده است.

باشت از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز دارای ارزش‌های فراوانی است. این شهر دارای محله قدیمی‌ای به نام «درازه» است که مجموعه‌ای از خانه‌های سنتی و کوچک است. این خانه‌ها از طوبی و سنگ ساخته شده و طراحی آن‌ها مربوط به قرن ۱۳ است. همچنین، باشت دارای عمارت‌های قدیمی و تاریخی نیز است که شاهکارهای هنری معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

مناظر طبیعی و آبشارهای زیبا نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری باشت هستند. آبشار گنبدانک و آبشار بیشترین دیده‌بان‌های گردشگری این شهر هستند. همچنین کوهستان‌های اطراف باشت امکانات مناسبی را برای صعود و طبیعت‌گردی فراهم کرده‌اند.

در حومه شهر باشت نیز روستاهایی وجود دارد که برخی از آن‌ها محله‌هایی به حساب می‌آیند. این روستاها دارای مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی هستند و با فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود معروف هستند. برخی از روستاهای مشهور در این منطقه عبارتند از: دوگنبدان، گل مرجان، ننگ، آلونی، چمن و برخی دیگر.

در نهایت، باشت با دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی، مناظر طبیعی زیبا، محیطی آرام و صمیمی، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی غنی و مردمی مهمان‌نواز و مهربان، یکی از مقاصد گردشگری داخلی و خارجی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شما در زمان سفر میتوانید با اجاره خودرو در باشت از سفر خود خاطره ای به یاد ماندنی بسازید .

آخرین خودرو

شاسی بلند

اسپورتج نیو ۲۰۱۸

4
خودکار
0
4
(بدون بررسی)