این بدان معناست که مشتری برای اجاره خودرو به جای ارائه چک بانکی به عنوان ضمانت، می‌تواند از طریق پرداخت نقدی یا سفته ، خودرو را اجاره کند . معمولا اجاره خودرو از طریق دریافت چک به مبلغ خودرو در جهت ضمانت دریافت می شود ولی اگر امکان تحویل چک وجود نداشته باشد میتوان وجه نقد و یا سفته جهت ضمانت دریافت شود .

در این حالت، اجاره دهنده خودرو به دلیل عدم داشتن ضمانت چک بانکی ممکن است از مشتریان ، وجه پیش پرداخت بیشتری درخواست کند . به این دلیل که در صورت وقوع هرگونه خسارت به خودرو ، هزینه تعمیرات را از اعتبار مشتری پرداخت نماید .

مقدار ضمانت وجه نقد

معمولا برای ضمانت با وجه نقد ، مبلغ بین 2 تا 15 میلیون به عنوان ضمانت از اجاره کننده دریافت می شود . بعد از تحویل خودرو به مالک ، در صورتیکه مشکلی برای ماشین وجود نداشته باشد این وجه نقد به اجاره کننده پس داده می شود . این مبلغ معمولا برای استفاده در زمانی که خسارت احتمالی از سوی اجاره کننده متوجه خودرو شود در جهت تعمیر خودرو استفاده می شود .

ضمانت با سفته

سفته یکی از ابزارهای معمول برای پرداخت هزینه‌های بزرگ و خرید محصولات گران قیمت است . به جای استفاده از پول نقد، یک سند نوشتاری در نظر گرفته می‌شود. سفته معمولاً شامل اطلاعاتی مانند مبلغ و شرایط پرداخت، نام خریدار و فروشنده و شماره سریال است.

برای اجاره خودرو ، معمولاً شرایط پرداخت با صاحب خودرو مذاکره می‌شود . در صورتی که مبلغ اجاره به صورت نقدی یا چک پرداخت نشود ، می‌توان با صدور یک سفته ، به شکل یک سند نوشتاری تضمین کرد. در این صورت ، اجاره دهنده در صورت بروز خسارات احتمالی و تقبل نکردن هزینه ی آن از سوی اجاره کننده ، می‌تواند با ارائه سفته به بانک ، مبلغ معادل را دریافت کند . البته برای اینکه سفته قابل قبول باشد ، باید شرایط مشخصی را به همراه سفته در نظر گرفت ، همچنین صحت و سقم سفته نیز بررسی شود.

برای ضمانت با سفته ، معمولا سفته به قیمت خودرو دریافت می شود . در صورت بروز مشکلات احتمالی ، از این سفته در جهت رفع مشکل  به عنوان ضمانت می باشد . اگر اجاره کننده حاضر به همکاری نباشد ، اجاره دهنده از اعتبار سفته می تواند استفاده نماید .

ضمنا حتما باید نوع ضمانت دریافتی ، مبلغ آن و رسید پرداخت آن در قرارداد بین اجاره دهنده و اجاره کننده ذکر شود تا در زمان تحویل خودرو ضمانت پرداخت شده را بتوانید دریافت نمایید .

جهت دریافت نمونه قرارداد اجاره خودرو سوکار از طریق لینک زیر اقدام نمایید :

اجاره خودرو